Seksualisert forestilling på grunnskolen bryter trolig loven – foreldre og elever reagerer 

Elever på 8. trinn ved Våler ungdomsskole i Østfold ble nylig møtt med seksualiserte beskrivelser, grove vitser og nakenbilder under opplegget «Skeiv sjel», gjennomført av en kunstner fra Pride Art i regi av Den kulturelle skolesekken (DKS). 

Under forestillingen fortalte kunstneren blant annet om en kamerat som «likte å runke med støvsuger», og om at han selv hadde en katt som «var homofil og likte å kose med andre hannkatter». Han viste også frem et bilde av en kamerat som lå naken på gresset med et spesielt lys over seg. Videre ble det spredt ut bilder på gulvet – alt fra hval til nakenbilder – som elevene skulle knytte til det å være skeiv. Forestillingen inneholdt også påstander om at homofile «ofte har svarte bukser og fargerike klær». 

Flere foreldre reagerer sterkt på at 13–14 år gamle elever på denne måten ble eksponert for seksualiserte historier, nakne kropper og stereotypiske fremstillinger i skoletiden. Elever har i etterkant fortalt at de satt igjen med undring, usikkerhet og ubehag.  

Foreldre som har klaget saken inn til rektor, kommunen og Statsforvalteren, opplever å ikke bli hørt. Kristent Ressurssenter har støttet foreldre med faglige innspill og konkrete tilbakemeldinger, og saken er nå sendt videre til Sivilombudet.  

– Vi opplever at verken barnas stemmer, elevenes rett til et trygt skolemiljø eller foreldrenes rett til innsyn er blitt tatt på alvor, skriver foreldrene i klagen. 

Saken er omtalt i Document, Dagen og Moss avis

Mangel på informasjon

Foreldrene reagerer også på at de ikke fikk noen forhåndsinformasjon om innholdet i undervisningen. Elevene ble heller ikke informert. En av lærerne forklarte under et møte: 

«Vi pleier heller ikke melde fra om de andre kulturelle skolesekkene og hva de handler om. Men det vi har sagt til elevene, er at vi har ikke annonsert på lik linje med andre ting, fordi vi har erfart at elever har blitt holdt hjemme fra undervisning». 

Denne uttalelsen viser at skolen bevisst har unnlatt å informere foreldre – nettopp for å hindre at de kunne ta stilling til om barna skulle delta. 

Seksualisering av barn – Et mønster i DKS 

Kristent Ressurssenter har tidligere belyst hvordan Den kulturelle skolesekken brukes til å slippe inn ideologiske og seksualiserte prosjekter i skolen. Dette er ikke første gang, men det er et konkret mønster i seksualisering fra Den Kulturelle Skolesekken: 

Flere opplever at skolene setter ideologisk aktivisme foran barnas trygghet og foreldrenes rett til å være involvert. Fylkeskommunen er ansvarlig som arrangør for alle forestillingene som presenteres med statlige midler som betales utøverne, rektorer er ansvarlig for å slippe de til. 

Lovbrudd i saken

  • Opplæringsloven § 12-2: Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, trivsel og læring. Når undervisning skaper utrygghet og psykisk belastning, brytes denne retten. 
  • Opplæringsloven § 1-3: Skolen skal samarbeide med hjemmet. Når foreldre bevisst holdes utenfor, er dette et alvorlig tillitsbrudd. 
  • Barnekonvensjonen artikkel 12 og 19: Norge er forpliktet til å høre barn og beskytte dem mot krenkelser. Konvensjonen er inkorporert i norsk rett gjennom menneskerettsloven, og har dermed forrang ved motstrid. 
  • I tillegg bryter seksuelt eksplisitt innhold straffeloven § 305, som forbyr å vise barn seksuelt krenkende innhold eller annen uanstendig atferd. Dette er straffbart med opptil 2 års fengsel.  

Når 8.-klassinger blir eksponert for seksualiserte fortellinger, nakenbilder og grove vitser under en obligatorisk skoleforestilling, er det god grunn til å prøve om lovens grenser er overtrådt.  

Barnas rett må komme først 

Dette er dessverre ikke en enkeltstående hendelse. Vi ser en utvikling der seksualisert og ideologisk innhold blir presentert for barn under dekke av kunst eller undervisning. Når skolen selv sier at de unnlater å informere foreldre for å hindre reaksjoner, er det et alvorlig tillitsbrudd. 

Vi mener at: 

  • DKS-innhold må kvalitetssikres opp mot elevenes alder og modenhet. 
  • Foreldre må alltid få skriftlig forhåndsinformasjon, spesielt ved sensitive tema, og innholdet må vises frem på forhånd for vurdering 
  • Barns rett til trygghet og trivsel må gå foran ideologisk aktivisme forkledd som kultur 

Vi vil følge saken videre og støtte foreldre som våger å si ifra. Vi oppfordrer Utdanningsdirektoratet og politiske myndigheter til å gjennomgå Den kulturelle skolesekken og stille krav om kvalitetssikring, åpenhet og foreldreinvolvering. 

Barn skal møte kunst og kultur i skolen som bygger opp, inspirerer og styrker fellesskapet – ikke som skaper uro, usikkerhet og krenkelse. Når skolen eksponerer mindreårige for seksualiserte beskrivelser og nakenbilder, må også de juridiske konsekvensene vurderes. Barns vern må veie tyngre enn kunstneres frihet, og straffeloven § 305 minner oss om at det finnes klare grenser for hva barn kan utsettes for. 

 

 

 

 

Skroll til toppen