Kapittel 7: Jenter og gutter #
Her skal du lære:
– hva forventninger er
– om forventninger til gutter og jenter
Utdrag fra side 119 og 120: #
Utdrag fra side 122 #
Refleksjoner #
I utgangspunktet virker dette kapittelet harmløst og greit. Men det er noe som går igjen som også brukes aktivt i skeiv teori og aktivisme, kall det et mantra, som gjentas av skeive interesseorganisasjoner, politikere og aktivister:
«Alle må få være seg selv som man er«.
Barn lærer i Mylder 3 fra innholdet, i oppsummeringen og fra spørsmålene at det er en rettighet å være seg selv. Men den definerte rettigheten eksisterer ikke i Norges Lover eller i menneskerettighetene. Det er heller et mantra som gjentas uten substans, som alle er enige i, men det er altså ikke en definert rettighet. Å hevde at det er rettighet å være seg selv, det er mer en oppfordring til at man kan gjøre som man vil og bryte normer om man føler for det uten at det skal ha noen betydning for noen og ingen har rett til å reagere negativt på normbrudd.
På Regjeringens nettsider kan vi lese at regjeringen trapper opp innsatsen for skeive med ny handlingsplan: «– Det bør være en selvfølge at alle skal få være den de er og elske den de vil. Skeives kamp for å få være seg selv, er en av de viktigste frihetskampene i Norge.» Sier kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen.
I kapittel 7 går det igjen at man skal være kritisk til stereotypiske kjønnsroller og forventninger. Og det er ikke noe galt i å kritisere samfunnsnormer. Men hvis vi ser til SkeivKunnskap.no, (Foreningen FRI) så er mye likt med Mylder 3:
Kropp og forventninger <– Link
På bakgrunn av kroppens utseende ved fødsel tildeles vi et juridisk kjønn som enten kvinne eller mann. På bakgrunn av hvordan kroppen vår ser ut, og dermed vårt juridiske kjønn, sosialiseres vi inn i ei kjønnsrolle som enten gutt eller jente. Vi forventes å oppfatte oss selv som jenter om vi har vulva og som gutt om vi har penis og testikler. Vi forventes også å tilpasse oss en rekke idéer om hva som er “jentete” og “guttete” eller feminint og maskulint.
Denne teksten kan vi til dels kjenne igjen fra Mylder 3 for 8-åringer, sett bort i fra det med juridisk kjønn ved fødsel, det introduseres fra 5.-7. klasse. Teksten virker harmløs. Men så introduseres ideen om å «bryte normen». Det å «bryte kjønnsrollene» eller «bryte med heteronormen» er sentralt i skeiv teori og er noe som går igjen fra kommunikasjonen fra av skeive interesseorganisasjoner:
Når vi bryter kjønnsnormene gjør vi enkelthandlinger eller er på måter som skiller seg fra de kulturelle normene og forventningene som eksisterer til kjønn i samfunnet. Noen identifiserer seg kanskje ikke som et kjønn, eller som et annet kjønn enn det de ble tildelt etter fødsel. Andre identifiserer seg som det kjønnet de ble tildelt ved fødsel, men har et kjønnsuttrykk som blir tolka som utypisk eller normbrytende. Andre igjen kan ha et typisk kjønnsuttrykk, men gjøre enkelthandlinger som bryter med kjønnsrolleforventningene til jenter eller gutter.
I skeiv teori er målet å oppfordre til et normbrudd. Dersom ingen bryter normen, er ingen «skeiv». Alt som kalles heteronormativt er ikke skeivt. Barn vil senere oppfordres til å bryte normen fordi alt skal normaliseres, en ny norm skal etableres. Enhver form for adferd, uttrykk, pronomen, nye kjønn og nye seksualiteter som alle trenger vern og beskyttelse fra heteronormen i form av sær-rettigheter og økonomisk støtte. Alt skeivt skal normaliseres, men fortsatt være skeivt.