Arena 5, samfunnsfag, kapittel 7: Alle er som ingen andre
5 min read
5 min read
I samfunnsdagboken, Arena 5, formidles kjønn som identitetsmarkør og rolle i samfunnet. I
stedet for å ta utgangspunkt i at kjønn er biologi og genetisk betinget, så er identitet i fokus (s.
213) og dette brukes som rammeverk for å forklare kjønn. Dette kommer også fram i
lærerveiledningen:
«Det er viktig at elevene forstår at kjønn i samfunnsfag ikke er det samme som kjønn i
naturfag. I samfunnsfag er det mindre viktig hva slags kjønnsorgan og kromosom man har,
enn hvordan man møter verden og blir møtt av den». (s. 234)
Elevene blir presentert for juridisk kjønn. Læreboken forteller at dette er kjønnet
myndighetene har registrert at du har og at dette er noe alle kan endre, samt at man i andre
land har flere valgmuligheter enn ett av to. Hva slags kjønn du er, presenteres dermed som
noe løsrevet fra biologien.
Videre er det fokus på identitet og kjønnsroller (s. 218), og hvordan man har forskjellige
forventninger til jenter og gutter.
.
Læreboka gir inntrykk av at det er enkelt å se forskjell på en guttehjerne og en jentehjerne når man blir eldre. Men for det første, hvis vi ser bort fra størrelsen på hjernen, kan man ikke uten videre se forskjell på hjernen mellom menn og kvinner. For det andre endres hjernen fysisk gjennom hele livet, og aller mest i løpet av puberteten.
Her burde det også vært påpekt at forskjeller handler om hvordan hjernen brukes. For fysiologisk er det ikke forskjell. Det fremstår også som spekulativt at boka forsøker å kategorisere kjønn basert på hvordan hjernen brukes, og som noe som da står i motsetning til biologisk kjønn.
En lignende øvelse kan være at man snakker om “guttehøyder” og “jentehøyder”. Gutter bruker i større grad hjernen på en måte, mens jenter bruker den på en annen. Gutter er som regel høyere enn jenter, og man kan da snakke om guttehøyde og jentehøyde. Feks så har alle som er 1,74 og høyere guttehøyde, mens de som er lavere har jentehøyde. Dette ville etter all sannsynlighet ikke vært en fornuftig måte å klassifisert kjønn på. For kjønn handler om forplantning, ikke om hjerne eller høyde.
Læreboken strekker forventninger til kjønn i lengste laget (s. 225). Det antydes at
forventninger til kjønnsroller gjør at vi behandler kjønn så forskjellig at ei jente vil ikke får
være med på stafettlaget (løping), eller at en gutt ikke skulle få være med på en
lesekonkurranse fordi han er gutt(?).
I Arena 5 blir kjønn definert ut ifra begrepet kjønnsidentitet. Begrepet blir forklart som «din
egen opplevelse av å være jente, gutt eller annet.» Elevene blir også introdusert for begrepene
cisperson, transperson, og ikke-binær. I dette kapittelet om kjønnsidentitet åpnes det også opp
for et alvorlig tema, nemlig kjønnsbekreftende behandling.
Vi møter på tre ulike personer som presenterer sin kjønnsidentitet, trans, cis og ikke-binær. Dette er begreper som brukes, ut ifra ideen om selvopplevd kjønn. Det er tankevekkende at
disse unge menneskene som omtales i den digitale utgaven som “eksperter på kjønn”, har nær tilknytning til Foreningen FRI.
– Marthe Holmedal Øvrum er avdelingsleder i Rosa kompetanse i FRI. Rosa kompetanse er det det nye læren og begrepsapparatet om kjønn og seksualitet kalles, og som det private og offentlige får opplæring og kursing i.
– Luca Dalen Espseth er selverklært aktivist, var tidligere rådgiver for kjønnsmangfold i FRI, og har de siste årene vært tydelig stemme i samfunnsdebatten i forbindelse med kjønnsbekreftende behandling og jobber nå for Pasientorganisasjonen for Kjønnsinkongruente (PKI).
– En av forfatterne bak denne læreboken, Guro Sibelko, har tidligere vært engasjert i styret i Foreningen FRI som nestleder. (tidl. LLH)
Gjennom disse tre historiene gis det en ny måte å forstå kjønn på: Kjønn er følelsen inni deg.
Kjønnsidentitet, din opplevelse av hvem du er det bestemmende, og det presenteres som et
fasitsvar på hva kjønn er. Personen som identifiserer seg med trans forteller om
hormonbehandling, og sier at å begynne på testosteron, det likte jeg godt.
Læreboka presenterer kjønnsbekreftende behandling, uten kritisk refleksjon rundt å ta et slikt
drastisk valg, noe som dessverre er tilfellet i en rekke nye læreverk. Det nevnes ikke noe om
risikoen rundt slik inngripende og irreversibel behandling, verken i læreboka eller
lærerveiledningen. Vi finner heller ikke noen personlige historier til dem som har
gjennomgått denne type behandling, og siden angret. På denne måten speiles ikke
virkeligheten for elevene. At slik type behandling i det hele tatt er nevnt i en lærebok for
barnetrinnet er urovekkende.
Pronomenbruk har også et stort fokus i de personlige historiene. Å bruke foretrukket
pronomen vektlegges. Pronomen viser til kjønn, ikke kjønnsidentitet. Å forlange at andre skal
endre språk av hensyn til individuelle ønsker kan ikke tas for gitt.
I løpet av hele kapitlet er det utelukkende sekundære kjønnskarakteristikker eller roller som
diskuteres, uten at det gjøres klart hva kjønn er. På bakgrunn av dette gis det inntrykk av at
kjønn er ensbetydende med kjønnsidentitet, og at kjønn dermed er noe du kan velge, eller det
er noe som finnes inne i deg – som om det skulle være løsrevet biologi og defineres av noe
annet enn den.
Dette er å snu fortellingen om kjønn på hodet. Utgangspunktet burde vært hvordan kjønn er
genetisk bestemt, og hva slags følger dette har.
Vi er en del av en stor gruppe engasjerte foreldre, lærere, lokalpolitikere, fagfolk, professorer og pastorer som jobber med å eksponere skeiv teori i samfunnet. Støtt vårt arbeid, signer opprop og bli med å beskytte barn fra forvirrende teorier om hvem de er. Du kan stoppe kommunen din fra å kjøpe inn lærebøker med skeiv teori og du har rett til å kreve ansvarlighet og vitenskapelighet på din skole i undervisning om kjønn.