Kapittel 5 «Hvem er jeg?» #
Oppsummering #
Elevene får innføring i “kjønnsidentitet” og lærer at de kan føle seg som “gutt, jente, begge deler eller ingen av delene”, samt innføring av pronomen “hen” for de som identitifiserer seg som “ikke-binære”, altså verken mann eller kvinne. Transpersoner innføres som at det er barn som identifiserere seg som et annet kjønn enn sitt biologiske.
Boka spør elevene om “hva er det som gjør at du føler deg som gutt, jente eller ingen av delene”, og så underbygger boka at elevene er det de føler seg som. I tillegg skal eleven tenke om de ville byttet kjønn et år, eller som reka skifte kjønn halvveis i livet. Metemark introduseres i miksen av forvirring at den er tvekjønnet.
Boka henter igjen “normkritikken” som ble introdusert i Mylder 3, og forteller om “forventninger til kjønn” og “kjønnsroller”, som elevene må lære å bryte ut av og ikke forholde seg til. Lærerveiledningen skal “aktivere forkunnskaper” om kjønnsidentitet ved en mengde prøvende og ladede spørsmål, der fasitsvar er skeiv teori, kjønn er det eleven føler.
Utdrag fra boken side 75 – 86 #
Trykk på bildene for full størrelse
Hva er kjønn og forventninger til kjønn side 76 #
Jenter, gutter og påvirkning fra samfunnet? #
Cappelen-Damm sin oppsummering #
Klikk på bildene for full størrelse.
Hva sier lærerveiledningen? #
Svar på introduksjonsspørsmål 2) «Er en gutt som går i kjole, ei jente?»