Kapittel 8: Vi vokser #
Oppsummering #
I Refleks 3 Naturfag fra Gyldendal bygger boken opp innholdet mot et klimaks der elevene lærer at de kan være hvilket kjønn de vil ved at kjønn er en opplevelse. Elevene lærer at de kan være flere kjønn enn gutt og jente, ved at de kan være begge deler.
Oppbygningen mot dette utsagnet er fylt av et tankegods som kalles “kritisk teori” og normkritikk som stammer fra skeiv teori. Tankerekken tar eleven igjennom at det er forventninger til kjønn som ikke er bra, ved å stereotyper som må brytes.
Utgangspunktet til slik tenkning er at gutter og jenter er helt like, liker det samme og kan gjøre alt likt, fordi gutter og jenter er født som blanke ark, “tabula rasa”. Den type tenkning finnes i sexologisk filosofi og blir brukt av blant annet Oslo Helsestasjon for Kjønn og seksualitet. I deres presentasjoner for å forklare kjønn og kjønnsidentitet fra skeiv teori er utgangspunktet tabula rasa, alle kan bli det man vil av alle kjønn.
Sentrale kompetansemål: #
- Samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
Tverrfaglig tema:
- Folkehelse og livsmestring
Læreboken har et oppslag (s. 168-169) som viser fosterets utvikling. Gyldendal har fått med det at fosteret utvikler seg til gutt eller jente. I andre lærebøker kan en se at dette er utelatt.
Hvilket kjønn? #
Læreboken problematiserer kjønnsroller og fokuserer på ulike forventninger en har til gutter og jenter – såkalt normkritikk.
Oppgaver fra læreboken #
Oppgaver om kjønn, s.171
Oppleve #
Oppleve er et fokusord i kapittelet. Dette er knyttet opp imot kjønnsidentitet som viser til opplevelsen av å være gutt, jente, begge deler, eller ingen av delene.
Rett til å være den man er en gjenganger i lærebøker om kjønn og identitet. Dette «mantraet» viser til at det er du som definerer hvem du er, også ditt kjønn. Du kan velge å være hva du vil, og det finnes mange alternativer som presenteres. I utdraget under (fra s. 175) ser en at ideen om å være født i feil kropp introduseres allerede på 3. trinn.