Oppsummering #
Lærerveiledningen avslører tydelig hva barna skal lære i denne boka “elevene skal få en forståelse av at kjønnsidentiten kan være en annen enn det kjønnet de er født med. Elevene skal vite at de kan være hva de vil og at det er mange alternativer”. Dette er essensen i skeiv teori rundt kjønnsidentitet, og er radikalt tankegods som verken er vitenskapelig eller biologi. Hele kapittelet er svært radikalt med innstendig introduksjon av “kjønnsidentitet” som fakta og som kunnskap det er viktig å få detaljer om. Det presenteres ikke plausibelt eller som et samtaleemne, kjønnsidentitet forklares på en måte som direkte tilsidesetter biologi. Kapittelet forteller at “elevene skal lære å tenke hvordan det er å føle seg som gutt eller jente, eller ingen av delene eller begge deler”.

Del 1 – Kapittel: Mennesket #
Overskrift: Han, hun eller hen? (digitalt)
»Jeg er litt forvirret!» (bok)
Side 142 – Hva bestemmer om du er gutt eller jente?




Del 2 – Prinsesse Ivar #

Del 3 – Lærerveiledningens oppfordringer til læreren #

Info: Dette oppslaget i lærerveiledningen viser til bildet ovenfor med overskrift «Han, hun eller hen?» (digitalt), «Jeg er litt forvirret» (bok-form), og den viser til bildet av pepperkake-mannen med overskrift «Hva er kjønnsidentitet?»

«Se filmen Gender explained CBC Kids News på YouTube»



Tilleggslitteratur anbefalt fra lærerveiledningen: #


Info: Boka handler om en gutt som har langt hår og går med kjole; Jacob, og ei jente som går med bukse og skjorte; Sophie. Karakterene sliter med å gå på do i fred fordi guttene tror Jacob er jente, og jentene tror Sophie er gutt. Boka handler om et oppgjør om at alle må kunne kle seg som man vil og være seg selv og bruke de toalett man vil.
Refleksjon til tilleggslitteratur #
Barna lærer gjennomgående at kjønnsidentitet er det kjønnet man selv føler seg som, og samtidig lærer de at hvordan de kler seg, hva de leker med og deres hårfrisyre kan si noe om deres egen kjønnsidentitet. Når man i tillegg introduserer en bok der en gutt kler seg i kjole og har langt hår, men sliter med å ikke bli oppfattet som gutt, så er forvirringen barna har blitt utsatt for enorm.
Kjønnsidentiteten kan reflekteres i det du gjør og ser ut og leker med, men må ikke henge sammen. Du kan føle deg som jente og gutt, noe midt i mellom og ingen av delene, av og til eller hele tiden. Bare du vet hvem du er. «Hvem vil du være?» er spørsmålet barna skal ta stilling til med kunnskapen de introduseres for at kjønnsidentitet er.