Kapittel 4: Hva skjer i puberteten? #
Sentrale kompetansemål: #
Tverrfaglige temaer: #
Naturfag 6 fra Cappelen Damm formidler feilinformasjon til elevene. Læreboka presenterer såkalt kjønnsidentitet som det bestemmende for hva kjønn er. Det påstås også at det finnes flere kjønn, og at kjønn er noe en kan endre. Elevene presenteres for ulike begreper forstått ut ifra ideen om selvopplevd kjønn (kjønnsidentitet): trans og ikke-binær. Gjennom samtaleoppgaver på slutten av kapittelet legges det opp til at barn skal eksponeres for kjønnsforvirring, gjennom å høre personlige historier fra ungdommer som ikke er trygge på sitt biologiske kjønn. Et av målene med dette kapittelet, formulert i lærerveiledningen, er at elevene skal forstå seg selv bedre. Etter vår mening vil formidlingen kunne resultere i det motsatte. Filmen under anbefalt i arbeidet med dette temaet vil også bidra med ytterligere forvirring.
I kapittelet «Hva skjer i puberteten» skal elevene lære om hvorfor vi kommer i puberteten, og hvordan prosessen er hos jenter og gutter. I forbindelse med pubertet skal elevene også lære om hva kjønnsidentitet og seksuell identitet er.
Et kjerneelement i kapittelet er Kropp og helse. Lærerveiledningen understreker at et av målene med kapittelet er at elevene skal forstå seg selv bedre, og viktigheten av åpenhet rundt sex, kjønnsidentitet og seksuell identitet. Det påpekes at ved å normalisere tankene og følelsene kan dette bidra til å styrke elevenes selvfølelse. Det anbefales ulike lenker og inspirasjon i arbeidet med dette kapittelet, her er et utvalg fra lærerveiledningen:
- Sexogsamfunn.no
- Videoer fra skolenmin.cdu.no (fordrer lisens)
Videoen er anbefalt i arbeidet med kapittelet om pubertet og identitet (tilgjengelig på Cappelens digitale læringsunivers Skolen) og er beregnet for 5.-7- trinn. Følgende finner vi i lærerveiledningen fra Skolen:
Hvem er du egentlig? Dette er et vanskelig spørsmål å svare på, og puberteten gjør det ikke
lettere å svare på det. Se filmen.
Til lærer: #
Faktafilm om pubertet og identitet. Puberteten gjør at vi utvikler en identitet som er mer helhetlig enn da vi var barn, både når det kommer til kjønnsidentitet, seksuell identitet, interesser og relasjoner. Tverrfaglig inngang til temaet som tar opp de biologiske prosessene i hjernen, samt identitetsutvikling og relasjoner.
Puberteten #
I innledningen til kapittelet finner en flere bilder elevene skal samtale rundt. Tegningen av gutten som ligger og tenker skal symbolisere tanker rundt seksualitet og
kjønnsidentitet. I punktene under hva elevene skal lære ser en at kjønnsidentitet er vektlagt.
Alt er kaos! #
Elevene får presentert at i løpet av puberteten er vil en også finne mer ut av hvem en er, blant hva du føler deg som. Læreboka forteller at de fleste blir født som gutt eller jente, og forblir dette resten av livet. Videre fortelles det om kjønnsidentitet, noe som blir forstått som det bestemmende for hva du er, det som avgjør hva du blir værende som videre i livet.
Elevene blir informert om at det finnes flere kjønn enn bare mann og kvinne. Altså, kjønn er ikke binært. Vi finner den vanlige argumentasjonen som gjerne brukes for å validere dette, intersex fremstilles som egen kjønnskategori.
Videre blir elevene presentert for ulike kjønnskategorier, forstått ut ifra ideen om selvopplevd kjønn (kjønnsidentitet): trans og ikke-binær.
Kapittelet har også stort fokus på seksuell identitet. Elevene skal altså både reflektere over hvilket kjønn de føler seg som, men de skal også reflektere rundt hvilke kjønn de tiltrekkes av.
Som i de fleste lærebøker om kjønn og identitet, ser en at kjønnsidentitet er et viktig fokusord. Et begrep som i realiteten erstatter kjønn i nyere lærebøker.
Dersom elevene har behov for å prate med noen angående pubertet og identitet oppfordres de blant annet til å ta kontakt med ung.no. Dette er en statlig finansiert informasjonskanal for barn og unge, og har blant annet blitt kritisert for å fronte ideen om selvopplevd kjønn og såkalt kjønnsbekreftende behandling.
Mange ungdommer som er usikre på sitt kjønn henvender seg til denne spørretjenesten. I svært mange tilfeller blir hormonbehandling nevnt av helsesykepleiere/spesialister i sexologisk rådgivning, også til dem som har opplevd forvirring i en kortere periode. Ungdommer blir fortalt at det faktisk er mulig å endre kjønn.
Oppgaver til kapittelet #
Oppgaver i kapittelet legger opp til at elevene skal sette seg inn i og forklare såkalt kjønnsidentitet/ideen om selvopplevd kjønn. Det legges også opp til at læreren skal lese en historie om en ungdom som forteller om hvordan det er å skjønne at de er noe annet enn gutt og jente (Merk: Det er mulig å ha en opplevelse av at en er noe annet enn gutt og jente, men her uttrykkes det at en faktisk kan være noe annet enn gutt og jente). På denne måten blir elever eksponert for kjønnsforvirring, gjennom å høre personlige historier fra ungdommer som ikke er trygg på sitt biologiske kjønn.