Kapittel 3 «Jeg velger» #
Oppsummering #
Elevene blir kjent med karakteren Bom som ikke vet om han selv er gutt eller jente. Begrepene “identitet” og “mangfold” løftes fram sammen med pride-positivt fokus og motsatsen “fordommer” kommer inn. Det blir fra lærerveiledningen lagt opp til at polygami er naturlig ved at man kan være forelsket i flere samtidig, og at å endre kjønnsidentitet og seksuell tiltrekning er umulig. Lærerne skal repetere begrepene “mangfold” og lede elevene i spørsmål om hvem som kan vifte med pride-flagg, der svaret er “alle”. Denne boka presser fram pride som helt uproblematisk, mens dersom en elev mener at pride ikke bør markeres, skal det kreves “saklige argumenter” og diskusjonen må “stoppes” så den ikke utvikler seg krenkende for noen elever.
Boka spør elevene “hvem er du innerst inne i deg selv” noe som går igjen i skeiv teori om at “alle skal være seg selv”, og det de kan velge mellom senere er hvilken identitet de har: kjønnsidentitet og seksuell identitet. Elevene skal skrive et “identitetsdikt” om noen i familien, og det antas at målet er å finne noen “skeive” i elevers familie som kan fortelles om i klasserommet. Flere mantraer fra skeiv teori og sexologi er brukt i kapittelet.
Klikk på bildene for full størrelse
Kapittel 3 -del 2 #
Identitet og mangfold – side 67 og 68 #
Hvordan eleven skal forstå pride og pride-flagget – side 72 og 73 #
Oppgaver til kapittelet #
Hva sier lærerveiledningen? #
Hva lærerveiledningen sier om identitet og mangfold #
Hvordan lærerveiledningen forklarer pride og pride-flagget #
Klikk på bildene for full størrelse