Kapittel 8: Vi vokser #
Sentrale kompetansemål: #
- Samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon
Tverrfaglig tema:
- Folkehelse og livsmestring
Læreboken har et oppslag (s. 168-169) som viser fosterets utvikling. Gyldendal har fått med det at fosteret utvikler seg til gutt eller jente. I andre lærebøker kan en se at dette er utelatt.
Hvilket kjønn? #
Læreboken problematiserer kjønnsroller og fokuserer på ulike forventninger en har til gutter og jenter – såkalt normkritikk.
Oppgaver fra læreboken #
Oppgaver om kjønn, s.171
Oppleve #
Oppleve er et fokusord i kapittelet. Dette er knyttet opp imot kjønnsidentitet som viser til opplevelsen av å være gutt, jente, begge deler, eller ingen av delene.
Rett til å være den man er en gjenganger i lærebøker om kjønn og identitet. Dette «mantraet» viser til at det er du som definerer hvem du er, også ditt kjønn. Du kan velge å være hva du vil, og det finnes mange alternativer som presenteres. I utdraget under (fra s. 175) ser en at ideen om å være født i feil kropp introduseres allerede på 3. trinn.